Bab 14 : Bentuk komunikasi di khalayak 


Bentuk-bentuk Komunikasi Di Khalayak


a) Pidato
b) Perbahasan 
c) Forum 
d) Ucapan 
e) Temuramah 
f) Pengacaraan majlis
g) Taklimat 
h) Pengendalian mesyuarat 
i) Ulasan dan kometar 


Pidato/Syarahan

- Pengucapan yang disampaikan secara individu kepaa khalayak untuk menjelaskan dan                         menghuraikan sesuatu topik.

- Mempengaruhi para pendengar supaya bersetuju dengan apa yang disampaikan.


Penyediaan teks pidato/syarahan 

Pembukaan Kata

- Bahagian ini menyatakan penghargaan kepada para hadirin dan pihak pihak tertentu yang                   mengundang pemidato untuk menyampaikan syarahan yang berkenaan.


Isi atau amanat

- Bahagian ini merupakan permulaan atau pendahuluan kepada isi syarahan. 

Biasanya, takrif atau penjelasan tajuk syarahan perlu diberikan dalam bahagian ini.


Penutup isi/ amanat

Penutup isi ialah kesimpulan yang dibuat berdasarkan isi yang terdapat dalam syarahan tadi.


Penutup

- Merupakan bahagian yang terakhir. 

Dalam bahagian ini, pemidato perlu merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada pihak                 penganjur, melafazkan ribuan ampun dan maaf serta menyampaikan harapan agar syarahan tadi akan   memanfaatkan para hadirin. 



Aspek-Aspek Penting Dalam Penyampaian Syarahan Yang Berkesan 

Kelancaran 

a) berkeyakinan tinggi terhadap diri dan pengetahuan yang sedia ada. 

b) Elak menggunakan wacana seperti 'eh' 'em' atau 'ya'.

c) Sampaikan syarahan mengikut tempoh swderhana, elakkan terlalu laju atau perlahan.


Nada dan Intonasi 

a) Suara sedap didengar dan menarik.

b) Nada dan intonasi haruslah dipelbagaikan dan dikawal untuk tujuan yang tertentu. 
  
   contohnya : 


1) nada tinggi dan bersemangat : apabila hendak menarik minat atau perhatian 

2) Nada perlahan : apabila hendak merayu dan meminta simpati 

3) Nada sederhana tetapi mesra : apabila memujuk

4) Nada propaganda : apabila hendak mempengaruhi pendengar

5) Nada tinggi dan lantang : apabila hendak membakar emosi pendengar



Kecekapan Berbahasa 

Syarahan yang berkesan disampaikan dengan menggunakan bahasa yang tepat dan indah.

Ciri-ciri penggunaan bahasa yang baik: 


a) Pemilihan perkataan yang tepat dan menggunakan bahasa yang gramatis.

b) Aras bahasa bersesuian dengan audien.

c) Unsur-unsur keindahan bahasa diselitkan ke dalam syarahan untuk menarik minat audien. Contohnya pantun, bahasa kiasan, peribahasa dan juga perumpaan.

d) Penggunaan ayat yang mampu mempengaruhi emosi dan menarik minat.

e) Penggunaan laras yang sesuai dengan tajuk dan audien.

f) Penggunaan bahasa yang bertatasusila dan beradab. 



Gaya Penyampaian 

a) Gerak tangan, mata dan badan hendaklah diselaraskan untuk menekankan fakta.

b) Jangan kaku atau beraksi berlebihan.

c) Mimik muka ikut penekanan suara iaitu senyum apabila gembira, sedih apabila gundah, marah apabila emosi tinggi.

d) Pandang tepat ke arah audiens untuk mewujudkan 'eye contact' yang sesuai.

e) Selitkan unsur humor dalam penyampaian dan jangan tunjukkan wajah yang terlalu serius.

f) Pakaian kemas dan sesuai dengan majlis. 



Perbahasan

- Setiap pasukan terdiri daripada 3 orang peserta utama (seorang ketua & 2 orang pembantu) & seorang simpanan.

- Peserta pertama diberikan masa selama 7 minit.

- Peserta kedua dan ketiga diberikan masa selama 6 minit.

- Penggulung diberikan masa selama 7 minit.

- Penggulung ialah peserta pertama bagi setiap pasukan. 

1 minit sebelum masa tamat, loceng amaran akan dibunyikan sekali. a/bila masa sudah tamat loceng akan dibunyikan 2 kali. Markah tidak akan diberikan kepada sebarang hujah yang disampaikan oleh pembahas setelah loceng penamat dibunyikan.



Ciri-ciri pembahas terbaik 

 Keilmuan 

-  Memahami tajuk dengan jelas isi, fakta ,contoh dan bukti perlu dikuasai.

- Analisis  tajuk dengan teliti.

Kecekapan 

- Disarankan supaya dapat menguasai tatabahasa dengan baik.

- Mahir menggunakan bahasa yang bertatasusila supaya dapat menyampaikan maksud dengan jelas dan tepat

- Bahasa yang digunakan mudah difahami dan tidak mengelirukan;


Gaya Penyampaian   

Lancar semasa berhujah

-Kesesuaian nada dan intonasi dititikberatkan

Kawal emosi dan pandai sesuaikan mimik muka serta gerak lakunya dgn keadaan.



Penyediaan Teks 

Persiapan rapi 

-persediaan sebelum memulakan ucapan.

- kecekapan berbahasa dalam bahasa yang digunakan .

- pengetahuan yang mendalam

- sikap suka bertanya, suka mendengar, berfikiran kritis


Mencungkil bakat 

- Peter drucker 

"Maklumat adalah kuasa. Setiap daripada kita perlu bertanggungjawab mempereoleh kerana maklumat adalah alat utama bagi melakukan segala-galanya."

- Pembahas perlu mencari hujah-hujah yang menyakinkan para pendengar.


Memancing pendengar 

-ucapan dimulakan dengan ungkapan yang dapat menarik perasan dan hati para khalayak.

- hubungkaitkan maklumat-maklumat itu.


Menfokuskan kepada tema 

- penting, tidak lari daripada tema, masa, dan juga khalayak 

- mencari beberapa maklumat daripada pelbagai sumber


Mendapatkan apresiasi dengan tepukan gemuruh 

- satu penghargaan daripada pendengar 

- perlu bersedia dengan statistik, anekdot, contoh, perbandingan dan retorik.

- jangan ambil contoh, statistik yang salah dengan tema ucapan.   



Statistik dan Anekdot


a) data yang sebenar

b) secara tidak langsung meningkatkan kepercayaan pendengar

c) anekdot merupakan cerita atau peristiwa yang digunakan untuk lagi ucapan


Contoh dan Perbandingan 

a) kita perlu memberi contoh yang boleh menyentuh perasaan dan lebih kepada perubahan positif.


Bermain dengan Retorik

a) retorik ialah ungkapan yang diulang-diulang, ditekankan maksud yang hendak serta dapat menaikkan semangat khlayak yang mendengar.

b) contohnya :

  - ketika kempen pilihanraya



FORUM 


- Sebuah majlis perbincangan mengenai sesuatu perkara dan persoalan.

- Khalayak bertukar-bertukar pendapat dengan penceramah.

- Dikawal oleh seorang fasilitator

- Lazimnya terdapat 3 atau 4 penceramah.

- Bentuk-bentuk forum

   1) Forum Panel

   2) Forum Perbahasan

   3) Forum Temu Ramah

   4) Forum Kuliah

   5) Forum Simposium



Forum Panel 

- 3-5 orang panel

- Tajuk diberikan terlebih dahulu untuk membuat persediaan

- Semasa forum berlangsung, pengerusi mengemukakan persoalan untuk memudahkan panel-panel membentangkan pendapat mereka.

- Akhir forum, pengerusi membuka majlis untuk penonton menyanyakan soalanl pandangan.

- Pengerusi membuat kesimpulan.



Forum Perbahasan 

- 4 orang ahli panel.

- Tajuk bersifat kontroversial.

- Tajuk diberikan terlebih awal kepada panel untuk membuat persediaan.

- Semasa forum, panel bergilir-gilir bentang hujah mereka menerusi pengerusi forum.



Forum Temu Ramah 

- Mirip kepada aktiviti menemu ramah seseorang tokoh.

- Biasanya pakar rujuk dijemput untuk menyampaikan pendapat dan fakta secara spontan melalui soalan-soalan yang dikemukan oleh pengerusi.

- Selepas itu, sesi soal jawab diadakan antara penonton dengan pakar.


Forum Kuliah

- Seorang pakar dijemput untuk sampaikan kuliah.

- Selepas itu, penonton akan berinteraksi sesama sendiri.


Forum Simposium 

-3 atau 4 orang ahli.

- Setiap ahli diberikan tajuk untuk sediakan kertas kerja.

- Selepas itu , bentang kertas kerja secara bergilir-gilir

- Pengerusi membuka majlis soal jawab.





a

S


S

s






-

0







-





M




--

-

p


p


3






1


Comments

Popular posts from this blog